مشاوره خرید

دستگاه یخساز چیست

دستگاه یخساز چیست

در گذشته نه چندان دور هیچ گونه دستگاه یخ ساز برای انجماد آب وجود نداشت که بتوان از آن استفاده کرد به همین علت مردمی که در کشورهای گرمسیر زندگی می کردند همیشه با معضل های گوناگونی مانند فساد پذیری مواد غذایی از جمله:( ماهی،مرغ، گوشت)، نبود آب خنک برای آشامیدن، دست و پنجه نرم می کردند و برای حل این مشکل از یخ های طبیعی که در محیط وجود داشت استفاده می کردند البته انسان های اولیه در اثر پیشرفت و یک جانشینی از طریق چاه و غارهای زیرزمینی اقدام به نگهداری موادغذایی میکردند پس از آن اولین دستگاه یخساز در سال 1850 توسط دکتر جان گوری اختراع شد و اولین  دستگاه یخساز تجاری موجود توسط تادئوس لوو در سال 1866 ایجاد شد. و با اختراع دستگاه یخساز یک تحول بزرگی در زندگی بشر به وجودآمد چون دیگر دغدغه ی فساد پذیری مواد غذایی و آشامیدن یک لیوان آب یخ در محدوده ی جغرافی خود نداشتند.در این مقاله می خواهیم بدانیم دستگاه یخساز چیست.
دستگاه یخ ساز - dekamaya.com

تعریف دستگاه یخساز

در اصطلاح کلی به دستگاهی که طبق استاندارهای مشخص شده بتواند یخ بهداشتی تولید کند به آن دستگاه یخساز گفته می شود. با پیشرفت کسب و کارها نیاز ما به دستگاه های یخ ساز بیشتر شده است همین امر باعث شده که بتوان یخ های بیشتری برای مصارف تجاری تولید کرد و به راحتی در دسترس عموم قرار داد. شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که برای دستگاه یخساز از چه نوع آبی باید استفاده کرد؟ جواب ما به شما آب مقطر است ما به شما توصیه می کنیم یخ را با آب مقطر یا مخلوطی از آب مقطر و آب لوله کشی تهیه کنید تا عملکرد یخسازی را بهبود بخشد. حالا که متوجه شدیم دستگاه یخساز چیست به انواع آن می پردازیم:

انواع یخسازها
  • یخ حبه ای

یخ های حبه ای که شکلی مانند حبه قند اما ظاهری بزرگ تر و شفاف دارند در حجم انبوه برای مصارف تجاری مانند کافی شاپ ها،رستوران ها و هتل ها که مراجعین بالایی در روز دارند استفاده می شود.

  • یخ قالبی

دستگاه های یخساز های قالبی جثه نسبتا بزرگی دارند و مناسب مراکز تجاری مانند کافی شاپ ها و رستوران ها نیستند. در عوض کارخانه های یخ سازی با خرید دستگاه های یخ ساز قالبی اقدام به تولید یخ های قالبی در حجم بسیار بالا برای فروش به رستوران ها یا کافی شاپ ها می کنند.

  • یخ پودری

همانطور که از اسمش پیداست این نوع یخ ها به صورت پودر شده است که گاهی در مصارف پزشکی ممکن است مورد استفاده قرارگیرد. این نوع یخ ها در حال حاضر به دلیل زیبایی و خلاقیت استفاده کنندگان جایگزین دستگاه های یخ ساز حبه ای شده اند.

  • یخ پولکی

دستگاه یخ ساز پولکی اقدام به تولید یخ های بهداشتی برای مصارف تجاری مانند قصابی ها، ماهی فروش ها، طیوها می کند. یخ های تولید شده برای مصارف این چنینی به سرعت آب نمی شود و باعث عدم فساد پذیری مواد غذایی می شود.


برای خرید و استعلام قیمت قیمت یخ ساز خانگی میتوانید:

کاربرد دستگاه های یخساز چیست

امروزه همه ی یخچال های خانگی یخ تولید می کنند و ممکن است تعداد آن برای یک خانواده کافی باشد و برای مهمانی های بزرگ هم نیازی به خرید دستگاه های یخ ساز صنعتی نباشد. دستگاه های یخساز برای طلاسازان،رستوران ها، کسانی که در خانه آشپزی می کنند یا فروشگاه هایی که فروش گوشت، ماهی، مرغ دارند بیشترین کاربرد اصلی را دارد به این دلیل که مواد غذایی هایی که مورد استفاده قرار می گیرند از طریق انبوهی از یخ قابل نگهداری هستند.

پس بهتر است حتما در این مراکز از دستگاه یخساز استفاده شود. در گذشته مراکزی مانند بیمارستان ها برای نگهداری دارو هایی که نیاز به یخ داشتند به مراکز فروش یخ که از طریق دستگاه های یخساز اقدام به تولید یخ می کردند وابسته بودند اما امروزه دیگر به کارخانه های تولید یخ که از طریق دستگاه های یخ ساز تولید یخ می کردند و به مراکز های درمانی می فرستادند نیازی نیست و درهربیمارستانی یا مراکز درمانی از جمله ساخت واکسن، یک دستگاه یخ ساز وجود دارد که برای داروهایی که نیاز به سرما بالا دارند استفاده می کنند.

دستگاه یخساز چیست

طرز کار دستگاه یخساز

به طور کلی برای ساخت یخ در یک دستگاه یخساز، ابتدا باید از آب تمیزیا تصفیه استفاده کرد. دستگاه یخساز دستگاهی صنعتی است که با ورود آب درون دستگاه یخساز، سیستم تبرید آب را به یخ تبدیل می کند.پس از آن یخ درون هر دستگاهی که مخزن یخساز در آن تعبیه شده است نگهداری می شود و برای مصارف گوناگون استفاده می شود بهتر است قبل قرار دادن آب در دستگاه یخساز حتما از آب تفصیه استفاده کنید که دستگاه یخساز تولید یخ های بهداشتی کند.انواع دستگاه های یخساز:

درحال حاضر دو نوع دستگاه یخساز داریم؛
1.دستگاه یخ سازی که با فن کار می کند.
2.دستگاه یخ سازی که با آب کار می کند.

اجزای اصلی تشکیل دهنده یخساز ها کمپرسور و کندانسور است. کندانسور می تواند هوایی و یا آبی باشد. کندانسورهای هوایی به دلیل داشتن فن و کندانسورهای آبی با استفاده از برج خنک کننده عمل خنک سازی را انجام می دهند. کمپرسور، قلب یخساز است که وظیفه اصلی آن به حرکت در آوردن مبر یا همان گاز فرئون در داخل لوله ها است.

تماس با ما-dekamaya.com

دستگاه یخساز دست دوم

دستگاه یخساز دست دوم، به دلیل مقرون به صرفه بودن مورد توجه بسیاری از افراد است. می توان گفت که قیمت پایین یکی مزیت هایی است که یک دستگاه یخساز دست دوم صنعتی می تواند داشته باشد. در کنار این مزیت، احتمال وجود معایبی نیز وجود دارند که ممکن است مدتی پس از خرید، متوجه آن ها خواهید شد. بنابر این در هنگام خرید دستگاه یخساز دست دوم به این مورد توجه داشته باشید که دستگاه علاوه بر سلامت فیزیکی و ظاهری از سلامت عملکرد قطعات داخلی همچون کندانسور و موتور نیز برخوردار باشد. در هنگام خرید دستگاه یخساز دست دوم به این موارد باید توجه داشت:

* در مورد استهلاک و طول عمر دستگاه نمی توان اظهار نظر نمود، چرا که ممکن است دستگاه خریداری شده برای مدت زمان زیادی کار کرده باشد و مدتی پس از خرید دچار ایراد و نقص شود.

* دستگاه یخ ساز دست دوم خریداری شده در بعضی موارد آن قدر قدیمی است که قطعات آن در بازار پیدا نمی شود و در این شرایط، دستگاهی غیر قابل استفاده خریداری شده است.

* دستگاه یخساز دست دوم روزی دچار خرابی خواهد شد و تا همیشه کار نخواهد کرد، پس باید به این نکته باید توجه داشت که هزینه خرید قطعات لازم و تعمیر بر عهده خریدار خواهد بود.

* باید توجه داشت که دستگاه های یخساز کارکرده و دست دوم به طور معمول، گارانتی و یا خدمات پس از فروش ندارند. پس تضمینی در مورد سلامت آن ها نمی توان داد.

دستگاه یخساز چیست

فرق دستگاه های فریزر با دستگاه یخساز چیست

همانطور که می دانید در یخچال های فریزر یا یخچال هایی که در آن یک قسمت به عنوان دستگاه یخساز تعیبه شده است انواع مواد غذایی را قرار می دهیم و همین باعث می شود زمان بیشتری برای یخ زدگی سپری شود. اما هنگامی که تنها یک دستگاه یخساز برای ایجاد یخ داشته باشیم زمان کمتری برای به وجود آمدن یخ نیاز است.

تعمیرات دستگاه های یخساز

نحوه عیب یابی دستگاه یخساز که یخ نمی سازد:
1.مطمئن شوید که سیم بالا سینی یخ در موقعیت پایین قرار دارد.خط تأمین آب زیر یا پشت یخچال را بررسی کنید. مطمئن شوید که پیچ خورده نیست و آب را تأمین می کند یا لوله کوچک پر کننده سینی یخ زده نیست. اگر چنین است ، لوله یخ زده شده را با سشوار ذوب کنید.در قالب یخ به دنبال یخ بگردید و مطمئن شوید موتوری که بازوی پرتاب یخ را چرخانده را برعهده دارد کار می کند.دریچه شیر را که لوله اصلی را به لوله آب متصل می کند بررسی کنید تا عیب دستگاه را پیدا کنید در غیر این صورت به یک فرد متخصص مراجعه کنید.

دوام دستگاه یخساز

تقریبا 4 تا 5 سال .عواملی از قبیل میزان استفاده و میزان نگهداری آن بر دوام دستگاه یخساز صنعتی تأثیر می گذارد. گرچه به ندرت دستگاه یخساز بیش از 10 سال دوام می آورد اگر هر روز استفاده شود. تخمین ایمن تقریباً 4 تا 5 سال برای ضمانت دستگاه یخساز است.

چند بار نیاز است که یک دستگاه یخساز تجاری تمیز شود

2 تا 4 بار در سال، یخ مانند غذا باید ذخیره و نگهداری شود و این بدان معنی است که دستگاه های یخساز باید به طور مرتب در سال تمیز شوند.که دستگاه های یخساز باید با نکات توصیه شده توسط سازنده تمیز شوند، که به طور کلی حداقل 2 تا 4 بار در سال است.

برای تمیز کردن داخل دستگاه یخساز می توانید از محول سرکه و آب یا آبلیمو و آب استفاده کنید. البته می توانید برای شستن و پاک کردن هر یک از قسمتهای خارجی ، از یک سطل ، آب گرم و صابون یا چند قاشق غذاخوری جوش شیرین محلول درآب استفاده کنید. خوب بدنه را بشویید و کنار بگذارید تا در هوا خشک شود.

دستگاه یخساز چیست


برای خرید و استعلام قیمت قیمت دستگاه یخ ساز صنعتی میتوانید:

قیمت دستگاه یخ ساز

قیمت دستگاه یخ ساز متغییر است و نمی توان عدد ثابتی برای آن در نظر گرفت. دلیل این متفاوت بودن قیمت نیز، متنوع بودن انواع این دستگاه هاست، همان گونه که گفته شد این دستگاه ها انواع بسیار متفاوتی را دارا می باشند، پس بنابر این نمی توان عدد ثابتی برای قیمت دستگاه یخ ساز در نظر گرفت. عواملی زیادی در تعیین قیمت دستگاه یخ ساز موثرند، در این بخش تنها به نام بردن این عوامل به شرح زیر بسنده می کنیم:

موتور، سیستم سرمایشی، پمپ ها، حوضچه آب شور، قالب های دستگاه، تابلو برق دستگاه و … از جمله عوامل و قطعات تشکیل دهنده دستگاه های یخساز می باشند که کیفیت هر کدام به طور مستقیم بر روی قیمت دستگاه یخ ساز تاثیر مستقیمی دارد. علاوه بر این موارد عوامل دیگری همچون برند سازنده، مواد اولیه ساخت، استاندارد های به کار گرفته شده و … نیز در قیمت نهایی این دستگاه ها موثرند.

عوامل تاثیر گذار در قیمت دستگاه یخ ساز

در قسمت های قبل عوامل تاثیر گذار در قیمت دستگاه یخ ساز را نام بردیم و در این بخش به بررسی هر کدام از این عوامل تاثیر گذار می پردازیم:

موتور:

موتور کمپرسور دستگاه یخساز از جمله موارد مهمی می باشد که در انواع دستگاه های یخساز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. قدرت موتور کمپرسور بسته به مقدار ظرفیت دستگاه، مقدار مشخصی می باشد. جالب توجه است که امکان سفارشی سازی موتور با توجه به نیاز فرد نیز وجود دارد و می توان از موتوری قدرتمند تر از حالت استاندارد برای کارخانه یخ سازی استفاده نمود.

بسته به نوع موتور به کار رفته، ویژگی موتور، فناوری آن و … قیمت کلی دستگاه یخساز نیز تعیین می شود. پس یکی از عوامل مهم تاثیر گذار در قیمت دستگاه یخساز موتور این دستگاه می باشد.

سیستم سرمایشی:

عامل تاثیر گذار بعدی در قیمت دستگاه یخساز سیستم سرمایشی است. سیستم سرمایشی دستگاه یخساز علاوه بر کمپرسور، دارای کندانسور و اواپراتور نیز می باشد. بر اساس موتور دستگاه، اواپراتور انتخاب می شود. اواپراتور های مسی بسیار از کیفیت خوبی برخوردارند.

برج خنک کنند (کولینگ تاور) دستگاه و کندانسور به دو صورت آبی و هوایی قابل سفارش اند. نوع کندانسور رابطه مستقیمی به محیط و آب و هوایی دارد که دستگاه در آن استفاده قرار می شود. از کندانسور های هوایی در محیط های سرد سیری، برای یخساز قالبی استفاده می شود و در محیط های گرم سیری هم از کندانسور های آبی استفاده خواهد شد.

لوله های مورد استفاده در سیستم برودتی دستگاه:

اگر تمامی لوله های استفاده شده در سیستم برودتی دستگاه از نوع مسی باشند (که به انتقال خوب و سریع سرمایش در سیستم برودتی کمک می کند) قیمت دستگاه نیز بالا تر می رود. اگر کنترلر های مورد استفاده در سیستم خنک کننده از برند شناخته شده باشند طبیعتا قیمت نیز بالاتر می رود.

پمپ ها:

عامل بعدی پمپ های دستگاه می باشند. دستگاه یخساز دارای دو پمپ مخصوص آب می باشد. هرچه پمپ های انتخاب شده از برترین برند های باشند قیمت نهایی دستگاه را نیز متاثر از خود بالا می برند.

حوضچه آب شور:

در دستگاه های یخ ساز قالبی، سیستم سرمایشی بر مبنای سرمایش توسط بخشی به نام حوضچه آب شور یا حوضچه آب نمک نامیده می شوند. این قسمت به صورت استاندارد مقرر شده، با بدنه گالوانیزه تولید و طراحی می شود. ضخامت این بدنه چیزی در حدود 2 تا 4 میلی متر می باشد.

حوضچه آب شور به صورت 2 لایه تولید می شود و بدنه خارجی آن از استیل 304 نگیر غیرمغناطیسی ساخته می شود. بین بدنه خارجی و بدنه داخلی یک عایق از نوع فوم تزریقی هم قرار داده می شود تا از هدر رفت انرژی جلوگیری نماید. کیفیت این حوضچه ها تاثیر مستقیمی در قیمت این دستگاه دارند.

قالب های دستگاه:

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت دستگاه یخ ساز قالب های آن می باشد. به طور معمول قالب های یخ این یخساز ها از جنس گالوانیزه با ضخامت 1.5 میلی متر می باشند.

فروش دستگاه یخ ساز

فروش دستگاه یخ ساز توسط فروشندگان و شرکت های بسیاری صورت می پذیرد. در این بین باید توجه داشت که برای جلوگیری از هدررفت هزینه و جلوگیری از زیان های احتمالی، از شرکتی معتبر همچون شرکت دکامایا اقدام به خرید و فروش دستگاه یخ ساز کرد، چرا که متاسفانه برخی از شرکت ها و افراد برای کسب سود بیشتر اقدام به فروش انواع بی کیفیت این دستگاه ها می کنند. از جمله نکاتی که باید در خرید و فروش دستگاه یخ ساز مورد توجه قرار داد، موضوع انتخاب متناسب دستگاه با کار مورد نظر است؛ به این معنا که باید در هنگام خرید و فروش دستگاه یخ ساز توجه داشت که برای مثال دستگاهی که برای مصارف خانگی استفاده می شود، با دستگاه قالبی صنعتی تفاوت دارد و نمی توان از آن در هتل ها استفاده کرد.

پس حتما در هنگام خرید و فروش دستگاه یخ ساز به کار مورد نظر و دستگاه مناسب آن توجه کنید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه خرید می توانید با دکایاما در ارتباط باشید.

خرید یخ ساز

همچون بیشتر محصولات، بدون داشتن اطلاعات و دانش کافی، در مورد یک دستگاه نباید اقدام به خرید یخ ساز کرد. در زمینه خرید یخ ساز هم، حتما موارد زیر را مد نظر قرار دهید، تا از خرید خود رضایت داشته باشید.

نکات طلایی به هنگام خرید یخ ساز که باید به آن ها توجه داشت:

* موتور دستگاه یخساز بهتر است از نوع سمی هرماتیک باشد. این موتور ها برخلاف دیگر موتور های به کار رفته در دستگاه هایی همچون یخچال و … ، قابل تعمیر می باشند. همچنین قدرت و ماندگاری این نوع موتور ها نیز بیشتر است.

* یخساز صنعتی باید به کندانسور هوا خنک مجهز باشد.

* عایق بندی در این دستگاه ها باید کامل باشد تا به دستگاه فشار اضافه وارد نشود و هم در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

* باید تابلو برق این دستگاه ها از آن در مقابل ولتاژ های نامناسب و خطرات ناشی از اتصالات برق محافظت کند.

* یخساز را حنکا از یک تولید کننده معتبر همچوت شرکت دکامایا خریداری نمایید.

* برای جلوگیری از فشار نامتعادل ماده سیال در داخل موتور، این دستگاه بایستی دارای شیر خودکار باشد.

* باید بدنه این دستگاه ها در برابر عوامل پوسیدگی مقاوم باشند، تا آلودگی به یخ های تولید شده توسط دستگاه، منتقل نشود. بدنه های گالوانیزه ای با ضخامت بالا و مناسب و پوشش خورده با رنگ کوره ای برای این دستگاه ها مناسب می باشند.

نکات مهم قبل از خرید دستگاه یخ ساز

مهم ترین نکته در خرید دستگاه یخ ساز، انتخاب برند و تولید کننده معتبر است. با خرید از یک تولیدی معتبر همچون دکایاما، خاطری آسوده به دلیل کیفیت بالای این دستگاه های تولیدی خواهید داشت؛ چرا که این شرکت، با استفاده از نیروی متخصص و کارآمد و به کارگیری آخرین فناوری های روز دنیا در ساخت یخ ساز ها، محصولی با کیفیت و در خور شان شما مخاطبان عزیز را ارئه می دهد.

سخن پایانی


برای خرید دستگاه یخساز به عملکرد دستگاه یعنی صدای کم، بازده انرژی و بدنه توجه بیشتری کنید به این دلیل که برروی عمر دستگاه یخساز تاثیر زیادی دارد. دستگاه های یخساز با توجه به نوع و ظرفیت، قیمت نهایی آن تعیین می شود. شما می توانید برای اطلاع از مشخصات دستگاه یخساز و اطلاع از کاربرد آنها با مشاورین دکامایا تماس حاصل فرمایید.

در این مطلب نکات مربوط به دستگاه یخ ساز ارائه شد. با استفاده از این نکات می توانید اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی و خرید بهترین نوع دستگاه متناسب با کاربرد خود را به دست آوردید، همچنین شما عزیزان می توانید برای دسترسی به قیمت محصولات و نیز گرفتن مشاوره، با کارشناسان دکایاما در ارتباط باشید. از طریق منوی ((تماس با ما)) موجود در همین سایت با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

سوالات متداول یخساز

در اصطلاح کلی به دستگاهی که طبق استاندارهای مشخص شده بتواند یخ بهداشتی تولید کند به آن دستگاه یخساز گفته می شود. با پیشرفت کسب و کارها نیاز ما به دستگاه های یخ ساز بیشتر شده است همین امر باعث شده که بتوان یخ های بیشتری برای مصارف تجاری تولید کرد و به راحتی در دسترس عموم قرار داد.

همیشه خرید از یک مجموعه که هم تجربه بالا و هم کیفیت محصولات آن بالاست، توصیه میشود؛ دکامایا تولیدکننده انواع یخساز با کیفیت و قیمت مناسب در ایران است که آماده ارائه خدمات به شما عزیزان میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین